WYMIANA POLSKO-WŁOSKA 16-23 WRZEŚNIA 2017

Wymiana polsko-włoska już za nami. W dniach 16-23 września w naszej szkole gościliśmy uczniów i nauczycieli z Liceo Scientifico w Bergamo. Sobota i niedziela były dniami, które uczniowie spędzili u polskich rodzin. W poniedziałek, 18 września grupa zwiedzała Poznań wraz z przewodnikiem, naszym nauczycielem geografii, p.prof. Piotrem Ciesielskim. Byliśmy w katedrze, farze i dowiedzieliśmy się, dlaczego na poznańskim rynku postawiono pomnik Bamberki. Braliśmy także udział w pokazie przygotowania i pieczenia rogali świętomarcińskich w Rogalowym Muzeum Poznania. We wtorek udaliśmy się do Torunia gdzie grupa wraz z przewodnikami zwiedzała i podziwiała zabytki Starego Miasta. W planetarium toruńskim obejrzeliśmy film o warunkach pogodowych panujących na innych planetach zatytułowany „Meteoplanet”.  Środa była dniem przeznaczonym na zajęcia w szkole. Polscy uczniowie przygotowali prezentacje dotyczące regionu, sportu, zabytków i kuchni regionalnej Poznania. Następnie, obie grupy uczestniczyły w zajęciach przygotowanych przez p.prof. Marcina Kolińskiego. Zadaniem uczniów  polskich  i włoskich było przygotowanie fragmentów wiersza „Lokomotywa” Juliana Tuwima. Grupa polska prezentowała fragmenty w języku włoskim, a włoska w języku polskim. Prezentacje bardzo się udały, choć młodzi Włosi twierdzili, że mieli więcej problemów z opanowaniem tekstu polskiego niż uczniowie polscy z tekstem włoskim. Razem z uczniami z wymiany  z Rumunią braliśmy udział w podchodach na Poznańskiej Cytadeli, przygotowanych przez p.prof. Ciesielskiego i uczniów klasy 2D. W czwartek, 21 września  udaliśmy się na wycieczkę do Wrocławia, gdzie obejrzeliśmy Panoramę Racławicką. Następnie, wraz z przewodnikami, obie grupy zwiedziły wrocławską Starówkę, Ostrów Tumski z katedrą i Uniwersytet. Na szlaku naszej wędrówki spotkaliśmy też wiele wrocławskich krasnali  i dowiedzieliśmy się skąd się one wzięły we Wrocławiu. W piątek obie grupy spotkały się w Poznańskiej Palmiarni i wzięły udział w oprowadzaniu po palmiarni z przewodnikiem. W sobotę rano, 23 września o 8.00 przed szkołą pożegnaliśmy naszych włoskich przyjaciół, którzy  udali się na zwiedzanie Warszawy  i następnie, wieczorem odlecieli z lotniska w Modlinie do Bergamo.